15 000 km: od Hiszpanii przez Flandrię po Tatry - BMC Switzerland Polska - Rowery Wyczynowe

W sporcie, w którym ułamki sekundy i milimetry decydują o wygranej i przegranej, stworzenie roweru, który przewyższa kolarski peleton, wymaga innowacji, skrupulatnej dbałości o szczegóły i najnowszych postępów w konstrukcji rowerów. W sporcie musisz nieustannie przekraczać swoje granice, aby mieć pewność, że cały czas trzymasz się z przodu stawki. Dotyczy to zarówno kolarza, jak i roweru.

Takim właśnie rowerem jest Teammachine. Stworzony, aby zapewnić równowagę pomiędzy wagą, sztywnością, tłumieniem wibracji oraz aerodynamiką, która przewyższa oczekiwania najbardziej wymagających kolarzy.

Paweł Weroński z BMC LAB Kraków poddał testowi topowy model BMC, czyli Teammachine SLR 01. Test rwał od wiosny do jesieni. W tym czasie przejechał ponad 15 000km od Hiszpanii przez Flandrię po Tatry.

Jak mówi Paweł: BMC udało się połączyć szybkość charakterystyczną dla aerodynamicznych “super rowerów” ze sporą dozą komfortu. Cały sezon 2021, jaki spędziłem jeżdżąc na Teammachine SLR 01 udowodnił, że te dwa elementy mogą iść ze sobą w parze.

Na co dzień używałem go do treningów w okolicach Krakowa, które same w sobie są dobrym poligonem umożliwiającym sprawdzenie niemal każdego roweru. Nie brakuje nam górek, zjazdów, zakrętów i odcinków z bardziej wymagającą nawierzchnią.

BMC towarzyszył mi jednak w wielu innych sceneriach: podczas zgrupowania w Calpe, na brukowanych odcinkach Ronde van Vlaanderen, Paryż-Roubaix i mistrzostw świata we Flandrii czy na kultowych podjazdach w Lombardii.

Sprawdziłem go “w boju” podczas Mistrzostw Polski Branży Medycznej, Tatra Road Race, We Ride Flanders, czyli wyścigu dla amatorów na trasie RVV oraz Gran Fondo il Lombardia.

Specyfikacja

Mój BMC Teammachine SLR01 został tylko nieznacznie zmodyfikowany w stosunku do modelu fabrycznego. Swój egzemplarz zbudowałem na ramie w rozmiarze 56cm na komponentach Shimano Dura Ace Di2 9100 i 9170. Zastosowałem koła Shimano C40 Disc z oponami Vittoria Corsa Graphene 25mm.

“Punktami kontaktu” są aerodynamiczny, zintegrowany kokpit ICS Aero Carbon ze wspornikiem o długości 130mm i kierownicą 40cm. Siodło to Selle Italia SLR Boost Team Edition.

“Super bike” na co dzień

Pytanie, które postawiłem sobie rozpoczynając przygodę z tym sprzętem brzmiało: jak rower, na którym można wygrywać najważniejsze wyścigi na świecie sprawdzi się w codziennym użytkowaniu?

Kolarze zawodowi nie tylko mają swoje wymagania dotyczące specyfikacji czy geometrii. To, co ostatecznie jest dla nich ważne to efektywność, dzięki której mogą osiągać sukcesy w wyczynowym sporcie.

Dla amatora, nawet doświadczonego i w dobrej formie istotne są jednak również inne kwestie.

Oczywiście, szybka jazda, “responsywność” roweru, przyjemność z obcowania zaawansowaną, nowoczesną konstrukcją dają niezmierną satysfakcję. Ale równocześnie nie jesteśmy tak wytrenowani, sprawni i dobrzy technicznie jak zawodowcy.

Uniwersalna platforma

Aby to sprawdzić, zabierałem BMC w wyjątkowe miejsca. Chcąc sprawdzić, czy jest komfortowy, jeździłem na nim po najbardziej dziurawych segmentach Paryż-Roubaix, w tym po Arenbergu. O tym, czy radzi sobie na stromiznach, przekonałem się pokonując kultowe bergi we Flandrii. Test górski to podhalańskie “ścianki” z karkołomnymi zjazdami po kiepskiej nawierzchni, ale też trasy wokół włoskiego jeziora Como.

Teammachine należy do grona najbardziej nowoczesnych rowerów na rynku. Rynku, który najpierw zachłysnął się aerodynamiką a później, bazując na feedbacku zarówno od zawodowców jak i od klientów, zreflektował się, że skuteczność zawodnika to pochodna czegoś więcej niż tylko niskiego oporu aerodynamicznego.

BMC zbudowało więc uniwersalną platformę łączącą w sobie zalety roweru aero i roweru do jazdy w górach. Co również ważne, nie zapomniano o komforcie.

Jest on więc zarówno stabilny przy dużych prędkościach oraz sztywny bocznie, dzięki czemu i skutecznie przyspiesza oraz pewnie prowadzi się w zakrętach. Testy na brukach pokazały, że dobrze radzi sobie również z tłumieniem drgań. A to przekłada się na mniejsze zmęczenie, większe bezpieczeństwo i lepsze samopoczucie nawet na koniec długiej jazdy w trudnym terenie.

O tym, jak komfortowy jest to rower niech świadczy fakt, że mimo zintegrowanego kokpitu, cały sezon jeździłem na cienkiej owijce, wliczając w to właśnie przygody na flandryjskich brukach.

Zarówno aerodynamiczny kokpit jak i sama konstrukcja ramy zaskakują swoją uniwersalnością. Na BMC można z przyjemnością jeździć przez wiele godzin, ciesząc się komfortem i szybkością.

Na kołach o profilu 40mm (Dura Ace C40) to świetny sprzęt na każdy teren. Z kolei po założeniu Enve 56mm robi się z niego demon prędkości.

Czy można inaczej?

Platforma BMC Teammachine SLR umożliwia złożenie roweru w topowej specyfikacji, jak prezentowanego w tym teście.

Co dość oczywiste, trudno znaleźć w nim elementy, które chciałoby się wymienić czy poprawić. Worldtourowe doświadczenie marki BMC, ale też chęć zbudowania roweru, na którym mogą jeździć entuzjaści kolarstwa dało znakomity efekt.

Ważne, że rower oparty o ten frameset nie straci wiele, jeśli zostanie wyposażony w komponenty nieco niższych grup. Użytkownicy Teammachine zbudowanych na Ultegrze a nawet 105 doświadczają podobnych wrażeń co ja, korzystając z topowej specyfikacji. Jedyną różnicą będzie nieco wyższa masa gotowego roweru.

Wrażenia z jazdy: pewność prowadzenia, aerodynamika i przede wszystkim komfort, pozostaną te same.

Jeżeli chcecie poczytać albo posłuchać podcastu z tej wyprawy to zapraszamy na stronę https://www.kolarstwo.cc/bmc-teammachine-slr-01-test-dlugodystansowy/

Foto, wideo: Paweł Weroński
Tekst: Paweł Weroński


Dołącz do społeczności BMC

    Wyrażam zgodę na otrzymywanie newslettera (wymagane).Więcej »

    Obowiązek informacyjny

    Administratorem Twoich danych osobowych jest Taurus Active sp. z o.o, pod marką TAURUS, NIP 6351864367, Regon 524105331 z siedzibą przy ul. Józefa Wieczorka 11, w Mikołowie 43-190, zwanym dalej „Administratorem” . Więcej »

    BMC LABS

    BMC LABS

    Program rekomendacji BMC LABS łączy rowery marki BMC z najlepszymi specjalistami bikefittingu. Celem jest ułatwienie znalezienia doradcy dysponującego ekspercką wiedzą oraz doświadczeniem w wyborze i dopasowaniu roweru.

    Znajdź punkt BMC LABS w Twojej okolicy:

    BMC LAB Kielce

    ul. Warszawska 192
    25-414 Kielce

    BMC LAB Szczecin

    ul. Europejska 35
    71-069 Szczecin

    BMC LAB Mikołów

    ul. Wieczorka 11
    43-190 Mikołów

    BMC LAB Toruń

    Szosa Chełmińska 137
    87-100 Toruń

    BMC LAB Wrocław

    aleja Karkonoska 36
    53-015 Wrocław

    BMC LAB Gdańsk

    ul. Nowy Świat 4
    80-299 Gdańsk

    BMC LAB Lódź

    ul. Wspólna 1
    91-464 Łódź

    BMC LAB Kraków

    ul. Jana Dekerta 44
    30-703 Kraków

    BMC LAB Poznań

    ul. Romana Maya 1
    61-371 Poznań

    x
    BMC Switzerland Polska - Rowery Wyczynowe
    Logo