
DBAJ O SIEBIE ORAZ INNYCH – ZAWSZE WYBIERAJ BEZPIECZEŃSTWO!
Bezpieczeństwo to dzisiaj jedno z najważniejszych słów.
Warto zadbać o bezpieczeństwo własne oraz innych. Rozsądek i wiedza to podstawa do szanowania siebie oraz pozostałych osób, które są uczestnikami ruchu.
Stworzyliśmy dla Was Ogólne Zasady Bezpieczeństwa dla rowerzystów oraz podstawowe Wyposażenie Rowerzysty, które mogą okazać się pomocne w codziennym poruszaniu się rowerem.
Zadbajcie o swoje bezpieczeństwo!
Poniżej przedstawiamy kilka ważnych elementów bezpieczeństwa na drodze podczas korzystania z roweru:
Ruch prawostronny
W naszym kraju obowiązuje ruch prawostronny. Oznacza to, że jadąc po drodze dla rowerów poruszamy się prawą stroną, czyli możliwie blisko jej krawędzi. „Możliwie blisko”, czyli w pewnej odległości – takiej, która pozwoli nam bezpiecznie ominąć dziury, wystające studzienki czy pozostałe przeszkody na drodze.
Czerwone – STOP!
Czerwone światło na skrzyżowaniu oznacza, że musimy się zatrzymać! Nie możemy przejeżdżać przez skrzyżowania na czerwonym świetle!
Drogi dla rowerów
Korzystaj ze ścieżek i ulic. Unikaj chodnika. Nie przejeżdżaj przez przejścia dla pieszych.
To nie tylko kwestia przepisów drogowych, które dość precyzyjnie określają sposób poruszania się, ale także unikania zagrożeń, niepotrzebnych sytuacji konfliktowych i wzajemnej niechęci, a czasem nawet agresji między uczestnikami ruchu drogowego.
Przepisy mówią, że z potocznie nazywanej „ścieżki rowerowej” drogi dla rowerów, czyli DDR lub CPR (ciągu pieszo-rowerowego) jesteśmy zobowiązani korzystać, gdy są one wyznaczone dla kierunku, w którym się poruszamy lub w który zamierzamy skręcić. Warto zwrócić uwagę na to, że powstaje coraz więcej jednokierunkowych kontrapasów! W takim przypadku słowo „kierunek” jest bardzo istotne: nie jedziemy pod prąd, lecz jezdnią, w odpowiednim kierunku.
Zasada jest taka: chodnik jest dla pieszych. Jazda na rowerze po chodniku jest dopuszczalna zaledwie w kilku wyjątkowych przypadkach:
- opiekujemy się jadącym na rowerze dzieckiem, które ma mniej niż 10 lat
- podczas złej pogody (ulewa, śnieg, bardzo silny wiatr czy też mgła)
- są spełnione jednocześnie takie trzy warunki: chodnik ma co najmniej 2 m szerokości, na jezdni dozwolony jest ruch szybszy niż 50 km/h oraz nie ma drogi dla rowerów
- przed chodnikiem ustawiono kombinację znaku C16 (droga dla pieszych) uzupełnionego o tabliczkę T22 (nie dotyczy rowerów)
Sygnalizacja, czyli rowerowy kierunkowskaz
Daj znać innym, co zamierzasz zrobić. Chcesz zmienić pas lub skręcić, zasygnalizuj to: wystaw rękę, wskazując kierunek. To bardzo ważne, również, gdy jedziesz drogą dla rowerów! Pamiętaj, aby zrobić to odpowiednio wcześniej, daj czas na reakcję innym uczestnikom ruchu.
Nie baw się telefonem!
W ten sposób stwarzasz zagrożenie nie tylko dla siebie, lecz także innych. Stara zasada mówi: że jedziesz tam, gdzie patrzysz!
Patrz, gdzie jedziesz
Skoncentruj się na jeździe. Jazda na rowerze ze słuchawkami w uszach? Jazda z muzyką jest na pewno bardzo przyjemna, ale z wielu względów może być bardzo niebezpieczna. Nie jest to zabronione, ale dość istotnie wpływa na nasze bezpieczeństwo. Dobrze jest słyszeć, co dzieje się wokół nas.
Bądź widoczny – Zadbaj o swoje bezpieczeństwo
Załóż kask, po zmroku kamizelkę lub pas z odblaskami. Zadbaj o skuteczne oświetlenie i sprawne hamulce, zostaw z prawej strony miejsce na wszelki wypadek, nie wstydź się dzwonka.
Nawiąż kontakt wzrokowy z kierowcami, innymi rowerzystami, a nawet pieszymi. Choćby po to, żebyście mieli świadomość twojej obecności.
Bądź świadomy
Znaj przepisy. Bądź świadomy. Wiedza na temat przepisów to nie tylko argument w dyskusji z kierowcą, pieszym czy policjantem. To przede wszystkim świadomość zagadnień związanych z jazdą na rowerze.
Dojeżdżamy rowerem do pracy, szkoły, jeździmy na wycieczki do parków oraz poza miasto, trenujemy do zawodów rowerowych czy triatlonowych. Rowery są wszędzie, zarówno w mieście, jak i poza nim. Jako rowerzyści i kolarze zróbmy wszystko, by zmienić ten stan rzeczy, aby czuć się bezpiecznie.
Wyposażenie roweru podczas jazdy:
- Kask
- Oświetlenie:
– co najmniej jedno tylne światło ciągłe lub migające, czerwone
– co najmniej jedno tylne światło czerwone odblaskowe
– co najmniej jedno przednie światło ciągłe lub migające, białe - Co najmniej jeden sprawny hamulec rowerowy
- Dzwonek rowerowy lub inne źródło dźwięku o nieprzeraźliwym odgłosie
- Odblaski na stroju kolarskim
- Bidon z wodą
- Przekąska na dłuższy wypad rowerowy
- Telefon w razie sytuacji awaryjnej
- Dodatkowo rower może (ale nie musi) mieć:
– żółte światła odblaskowe na pedałach
– białe światło odblaskowe z przodu roweru
– żółte odblaski na kołach