Nowe oblicze Teammachine
21 lipca 2018 - RoweryTytuł mistrza świata, olimpijskie złoto, liczne zwycięstwa w etapach grand tourów i klasykach. Liczba wygranych, które osiągnięto na rowerach szosowych BMC Teammachine SLR01, jest imponująca. To też dowód na skuteczność projektantów i inżynierów BMC. Stworzenie roweru pozwalającego na takie osiągnięcia nie było czymś prostym. Od lat marka BMC niezmiennie kojarzona jest z zaangażowaniem i stawianiem na inżynierię oraz innowacje. Potwierdzeniem są nowe modele Teammachine, których charakter idealnie obrazuje to hasło – „ewolucja przyspieszenia”.
Koncentrując się na osobach podchodzących do kolarstwa szosowego i wyścigów bardzo poważnie, nie pozostawiliśmy bez zmian praktycznie żadnego elementu Teammachine. Naszym celem było przede wszystkim utrzymanie dominacji w peletonie, a tym samym stworzenie jeszcze bardziej wydajnego sprzętu.
Ewolucja przyspieszenia
W trakcie projektowania nowego sprzętu inżynierowie BMC korzystali m.in. z danych pochodzących od profesjonalnych kolarzy startujących w barwach BMC Racing Team oraz partnerów zewnętrznych. Co warte podkreślenia, cały proces rozwoju znacznie przyspieszyła technologia Accelerated Composites Evolution (ACE). To nasza autorska technologia, dzięki której powstały tysiące wirtualnych prototypów, stanowiących podstawę do dalszych prac i wyboru optymalnej konstrukcji.
„Poprawienie istniejącego Teammachine to nie lada wyczyn. To jeden z najbardziej utytułowanych rowerów w historii. Ludzie pytali, czy jest w ogóle sens zmiany zwycięskiej formuły. Odpowiedź jest prosta – wiedzieliśmy, że jesteśmy w stanie stworzyć nowy i jeszcze bardziej konkurencyjny rower! Wiadomo też, że jeśli nie pracujesz nad innowacjami, to w tak skupionej na rozwoju branży zostajesz w tyle. W celu stworzenia nowego Teammachine zebraliśmy wszystkie dane, technologie i komponenty, którymi dysponowaliśmy, i zidentyfikowaliśmy obszary, gdzie dostrzegliśmy największe możliwości poprawy. Biorąc to pod uwagę, wyznaczyliśmy konkretne cele i wykorzystaliśmy technologię ACE, aby przygotować odpowiednio wiele wirtualnych prototypów – aż byliśmy zadowoleni z modelu, który spełniał nasze kryteria” – wyjaśnia kierownik ds. badań i rozwoju w BMC Switzerland, Stefan Christ.
Podczas gdy nowy układ włókien węglowych i geometria zapewniają optymalną wagę, parametry sztywności i ugięcia są w nowych rowerach satysfakcjonujące. Wszystko zostało tutaj perfekcyjnie zbalansowane, a Teammachine podnosi na wyższy poziom również funkcjonalność i integrację. Efektem końcowym prac jest nowy i elegancki wygląd. Co równie istotne, rowery są dostępne teraz w dwóch wersjach – z hamulcami tarczowymi i szczękowymi.
Kluczowe szczegóły
Najsilniejsza generacja
Projektując nowe modele Teammachine, po raz kolejny wykorzystaliśmy naszą autorską technologię ACE, czyli Accelerated Composites Evolution. Co nam to dało? W praktyce zdecydowanie przyspieszyliśmy poszczególne procesy projektowania sprzętu i uzyskaliśmy optymalne parametry, w tym te kluczowe dotyczące wagi, sztywności i ugięcia. Całkiem nowy układ włókien węglowych, poprawiona struktura geometryczna, przewymiarowane kształty rur oraz asymetryczna rama. Wszystko to ma swoje źródło właśnie w tysiącach wirtualnych prototypów, które wygenerowaliśmy dzięki unikalnej technologii ACE.
Większa wydajność
Technologia ACE pozwoliła naszym inżynierom na odkrycie dodatkowego potencjału w zaawansowanych laminatach węglowych oraz kształtowaniu rur. Dekady doświadczenia związanego z włóknami węglowymi wykorzystaliśmy do stworzenia kompleksowego układu węglowego – użyto do tego najwyższej klasy włókien, co umożliwiło uzyskanie oczekiwanych właściwości ramy. Sztywniejszy suport oznacza lepsze przyspieszenie, a poprawione właściwości dotyczące pionowego ugięcia dają kolarzom wygodę. Poziom sztywności skrętnej został zachowany, dzięki czemu kierowanie pozostało równie dynamiczne.
Asymetryczny design
Wśród nowych rowerów znalazły się też modele stworzone bezpośrednio z myślą o wykorzystaniu hamulców tarczowych. W nowym BMC Teammachine SLR DISC widelec nie jest więc symetryczny, co ma służyć odpowiedniemu dopasowaniu do tego rodzaju hamulców. Dalsza redukcja wagi stała się możliwa dzięki zastosowaniu nowego układu włókien węglowych, ukształtowaniu rur oraz innym innowacyjnym rozwiązaniom. Jaki jest efekt naszych starań? W rezultacie rama w wersji z hamulcami tarczowymi jest tylko minimalnie cięższa od swego poprzednika z hamulcami szczękowymi (MY18 BMC Teammachine SLR DISC – 815 g; MY17 BMC Teammachine SLR – 790 g).
Funkcjonalna integracja
Wykorzystana w Teammachine SLR01 technologia Integrated Cockpit System (ICS) zapewnia ponadprzeciętnie duże możliwości regulacji i daje przedniej stronie roweru gładki i elegancki wygląd. Inżynierowie BMC zintegrowali też łącznik przewodów Di2, ukrywając go wewnątrz ramy. Kolejna innowacja to autorski system mocowania hamulców tarczowych (Direct Frontal Flat-Mount), zoptymalizowany z myślą o tarczach w rozmiarze 160 mm – rozwiązanie to eliminuje potrzebę użycia dodatkowych elementów, co pozytywnie wpływa na wagę roweru.
Nowe oblicze
Nowa seria rowerów BMC Teammachine wyznacza w branży rowerowej nowe standardy. Każdy szczegół został dokładnie przemyślany, a wykorzystanie unikalnych technologii BMC pozwoliło na uzyskanie znakomitych właściwości jezdnych oraz wydajności. Teammachine to przykład optymalnego połączenia funkcjonalności i integracji, a także zapowiedź tego, w jakim kierunku będzie ewoluowała branża.
Seria jest częścią kolekcji na rok 2018, ale już od dłuższego czasu z nowych modeli Teammachine korzystają na co dzień zawodnicy BMC Racing Team, czyli jednej z czołowych drużyn światowego peletonu. Jakość i wydajność sprzętu została potwierdzona m.in. podczas tegorocznej edycji Tour de Pologne. To właśnie na modelu BMC Teammachine SLR01 najważniejszy polski wyścig wygrał Dylan Teuns, zostawiając w tyle m.in. Wouta Poelsa, Adama Yatesa, Vincenzo Nibalego czy Rafała Majkę.
Teammachine to obecnie czołowy sprzęt wyścigowy, który jednak z powodzeniem może być używany również przez ambitnych amatorów.
Rodzina nowych rowerów obejmuje modele z serii: Teammachine SLR01 DISC, Teammachine SLR02 DISC, Teammachine SLR01 oraz Teammachine SLR02. Rowery są dostępne z ramami w sześciu różnych rozmiarach (47, 51, 54, 56, 58 i 61 cm).
fot. BMC Switzerland
Więcej informacji nt. kolekcji rowerów szosowych BMC można znaleźć tutaj.
Artykuł został opublikowany pierwotnie w drugim numerze magazynu „Ride BMC in Poland”. Magazyn w wersji elektronicznej można pobrać bezpłatnie poniżej.