Nowe rowery wyścigowe BMC Fourstroke 01
28 września 2018 - Informacje prasowe - RoweryRowery górskie cross country BMC Fourstroke 01 to nowa propozycja marki BMC. Producent tłumaczy, że celem projektantów i inżynierów było stworzenie sprzętu dającego największą wydajność na najbardziej wymagających trasach. Każdy element nowych modeli wyczynowych został opracowany z myślą o optymalnej prędkości i oszczędzaniu sekund.
Jak przekonuje szwajcarski producent, nowe modele BMC Fourstroke 01 to najszybsze i najbardziej intuicyjne rowery wyścigowe XC w historii, w tworzeniu których oparto się na kompleksowym podejściu. Całkowitą nowością jest m.in. sztyca regulowana RAD (Race Application Dropper), której szybka i płynna regulacja ma zapewniać maksymalizację siły i kontroli, niezależnie od stopnia nachylenia czy dynamiki. W założeniu zintegrowana sztyca regulowana daje kolarzowi optymalną pozycję – zarówno do atakowania podjazdów, jak i zjazdów.
Zrewidowano też geometrię – koncepcja Big Wheel Concept Race (BWC) wyewoluowała i została dostosowana do progresywnego stylu jazdy kolarzy XC na technicznych trasach Pucharu Świata. Bardziej otwarty kąt główki ramy, długi przód, krótkie dolne rury tylnego trójkąta i innowacyjny mostek pozwalają zawodnikom mierzyć się z wszelkimi wyzwaniami technicznymi na współczesnych trasach XC. Podczas wolniejszej jazdy niska waga całego roweru oraz sztywny suport umożliwiają eksplozywne przyspieszanie.
Zintegrowana sztyca regulowana XC
W rowerach BMC Fourstroke 01 wykorzystano pierwszą na świecie zintegrowaną i najbardziej kompletną sztycę regulowaną XC – RAD (Race Application Dropper). To rozwiązanie, które stworzono w Impec Lab, by sprostać wymogom sportowców zmagających się ze współczesnymi trasami XC i równocześnie utrzymać niską wagę. Możliwość intuicyjnego doboru dwóch pozycji w RAD sprawia, że kolarz może przyjąć optymalną pozycję i sprostać nawet najbardziej wymagającemu terenowi. Jak wskazuje producent, RAD waży w sumie tylko 345 g, co oznacza oszczędność ponad 100 g względem konwencjonalnego systemu regulowanej sztycy. Obecnie RAD jest jednym z najlżejszych na rynku wsporników siodełka tego rodzaju.
„Zintegrowany design umożliwił odejście od okrągłego kształtu sztycy i przekroczenie limitów związanych z projektowaniem standardowego wspornika siodełka” – wyjaśnia inżynier ds. MTB w BMC Switzerland, Peter Stämpfli.
W porównaniu do okrągłego kształtu RAD wyróżnia się eliptyczną budową. Jak tłumaczą projektanci, to rozwiązanie zwiększające odporność na naprężenia i zmniejszające wagę. Jednocześnie poprawiono w ten sposób wytrzymałość oraz funkcjonalność. Sztyca RAD charakteryzuje się zróżnicowaną grubością boków – w ten sposób uzyskano optymalny balans dla siły dostarczanej przez kolarza, utrzymując jednocześnie wagę na minimalnym poziomie. Nowe rozwiązanie jest nie tylko lżejsze, ale oferuje też czysty wygląd i jest doskonale zintegrowane z ramą oraz komponentami.
Możliwości regulacji siodełka są w systemie RAD zbliżone do konwencjonalnych sztyc. Projektanci postawili sobie za cel umożliwienie niemal doskonałego dopasowania. System działa przy niskich poziomach ciśnienia powietrza, co jest możliwe dzięki odpowiednio zaprojektowanej komorze powietrznej. Sztyca RAD jest także w pełni mechanicznym rozwiązaniem i nie ma hydraulicznych elementów – w efekcie użytkowanie i konserwacja są bardzo proste. Ze skokiem 80 mm we wszystkich rozmiarach RAD dostarcza optymalną wysokość siodełka na wszystkie fragmenty wyścigowych tras.
Big Wheel Concept Race – nowe podejście do geometrii
Inżynierowie i projektanci BMC podeszli do kwestii odpowiedniej pozycji kolarza w wielopłaszczyznowy sposób. Celem było uzyskanie właściwej trakcji oraz kontroli, a także stworzenie idealnego kokpitu dla szybkiej i zwrotnej jazdy. Koncepcja BWC Race została stworzona po to, by móc atakować najszybsze i najbardziej strome trasy XC. Temu służyć mają optymalny kąt główki ramy (67,5°) i długi przód. Widelec 100 mm (z offsetem 44 mm) zapewnia precyzję na zakrętach i odcinkach technicznych. W wyścigach XC kluczową rolę odgrywają podjazdy, dlatego BMC zaproponowało w nowej serii Fourstroke 01 krótkie dolne rury tylnego trójkąta (429 mm), co ma pomóc w osiągnięciu efektywnej mocy i utrzymaniu trakcji na technicznych fragmentach. Ostry kąt rury podsiodłowej (75,5˚) lokuje kolarza w bardziej centralnej pozycji, dzięki czemu strome odcinki można pokonywać z idealnym rozkładem ciężkości.
Wydajność priorytetem
Jak wskazuje BMC, seria Fourstroke 01 została stworzona z myślą o jak najlepszym transferze mocy. Odpowiednie przeprojektowanie ramy sprawiło, że rower wyróżnia się pod względem sztywności skrętnej i suportu. System zawieszania APS (Advanced Pivot System) został natomiast ulepszony pod kątem nowoczesnych wyścigów XC, aby zapewnić optymalną efektywność pedałowania, trakcję i kontrolę na wymagających trasach cross country. Zawieszenie APS opiera się na dwóch bardzo krótkich ogniwach, które poruszają się w sposób koncentryczny, by w odniesieniu do osi tylnego koła stworzyć warunki do perfekcyjnego balansu, w pełni skutecznego hamowania, wrażliwości na niewielkie wstrząsy i eliminacji odbijania pedałów.
Liczy się każdy gram
Szwajcarski producent gruntownie sprawdził poszczególne elementy modeli Fourstroke 01, by jeszcze bardziej skoncentrować się na detalach. W efekcie niektóre części zwiększają niezawodność i wytrzymałość całego systemu, jednocześnie wpływając na zmniejszenie całkowitej wagi roweru. To z kolei umożliwiło dodanie regulowanej sztycy, przy jednoczesnym zachowaniu ekstremalnie konkurencyjnej wagi całego systemu na poziomie zaledwie 2575 g (łącznie z m.in. sztycą RAD). Optymalizacja systemu zawieszenia pozwoliła na ograniczenie liczby części oraz poprawę niezawodności – dzięki temu udało się zmniejszyć wagę o 51 g względem poprzedniej generacji Fourstroke 01. Zintegrowanie sterów umożliwiło zaoszczędzenie 20 g. Ultralekka oś w standardzie Thru-Axle, którą stworzono w Impec Lab, daje dodatkową oszczędność 9 g, a całkiem nowe górne ogniwo z włókien węglowych zapewnia najbardziej sztywne połączenie pomiędzy przednim trójkątem i wahaczem. Ta ostatnia zmiana pozwoliła na zaoszczędzenie 40 g oraz osiągnięcie jeszcze lepszej wydajności zawieszenia.
Szczegóły, które robią różnicę
W rowerach BMC Fourstroke 01 zintegrowany i lekki ogranicznik widelca wykorzystuje dolną rurę ramy dla sztywności przodu, podczas gdy zoptymalizowane prowadzenie kabli i zwiększona ochrona ramy poprawiają wygląd sprzętu. Dolny ochraniacz przed błotem zapewnia zwiększoną wytrzymałość łożysk. Osłony na dolnych rurach tylnego trójkąta i niewielka osłona łańcucha dodatkowo wzmacniają poziom ochrony roweru. System wewnętrznego prowadzenia kabli jest całkowicie zabezpieczony – m.in. wewnątrz przedniego trójkąta i wahacza. Celem takiego właśnie rozwiązania jest szybsza i wygodniejsza konserwacja kabli.
Modele, rozmiary, ceny
Nowe rowery są dostępne w trzech różnych konfiguracjach: BMC Fourstroke 01 ONE, BMC Fourstroke 01 TWO i BMC Fourstroke 01 THREE. Osobno można kupić również ramę (BMC Fourstroke 01 Frameset). Seria obejmuje rowery z ramami w czterech rozmiarach (S, M, L i XL). Ceny wynoszą od ok. 17 do 42 tys. zł.
Więcej informacji nt. kolekcji rowerów górskich BMC można znaleźć tutaj.
Informacja prasowa: Nowe roiwery wyścigowe BMC Fourstroke 01 (PDF)