Wyczynowe rowery BMC – 15 lat wyścigowych zmagań
20 maja 2017 - Drużyna szosowa - RoweryNasze modele wyczynowe już od 2001 r. są podstawą dla innowacji i ewolucji rowerów BMC. Kluczowe znaczenie ma rowerowa inżynieria oraz design na najwyższym poziomie, potwierdzone w profesjonalnym peletonie podczas Tour de France, mistrzostw świata oraz największych wyścigów UCI World Tour. Modele wyczynowe zostały stworzone w jednym celu – by przekraczać linię mety najtrudniejszych wyścigów świata na 1. miejscu…
BMC Switzerland to jedna z niewielu marek, które w ostatnich latach tak wytrwale przełamywały limity w projektowaniu rowerów. Od ponad dekady produkujemy wyścigowe rowery szosowe. W tych działaniach opieramy się na kilku ponadczasowych wartościach i celach. Mowa o byciu najszybszym, biciu rekordów świata, przekraczaniu granic wyobraźni oraz zwyciężaniu w najtrudniejszych wyścigach. W tych dążeniach naszymi partnerami są i były profesjonalne drużyny, które wspieramy. Ich zapotrzebowanie na rowerowe technologie, dające dodatkową przewagę nad konkurentami, to od przełomu wieków swego rodzaju katalizator dla projektów i całego rozwoju naszych rowerów szosowych.
2000
Premiera pierwszego roweru szosowego
Powróćmy do roku 2000. BMC Racing (tak wcześniej nazywała się marka BMC Switzerland) jest małym szwajcarskim producentem rowerów, który właśnie został zakupiony przez nowego inwestora, dobrze znanego w Szwajcarii biznesmena – Andy’ego Rihsa. Jego firma Phonak, znana na świecie z produkcji aparatów słuchowych, była też sponsorem tytularnym Phonak Cycling Team, czyli profesjonalnego szwajcarskiego zespołu kolarskiego. Pełen pasji do kolarstwa szosowego Rihs miał bardzo jasną wizję – szwajcarska firma ma produkować rowery, na których można będzie wygrywać w Tour de France.
W ciągu roku powstał pierwszy rower – BMC Team Machine SLT01, który zadebiutował podczas Tour de Suisse. Rama była połączeniem trójcieniowanego aluminium i karbonowych górnych rur tylnego trójkąta. Rower wyróżniał się technologią „Crosslock Skeleton” – nowatorskim systemem integracji i łączeń poszczególnych rur.
Kluczowe technologie
Konstrukcja wahacza oraz Crosslock Skeleton
W przypadku karbonowych górnych rur tylnego trójkąta BMC Team Machine SLT01 zastosowano pionierską metodę konstrukcji wahacza Firefork, która później została szeroko zaadaptowana przez innych producentów. Druga główna technologia, czyli Crosslock Skeleton, pozostała w kolejnych latach podstawą dla następnych rowerów i technologii BMC.
2004
Team Machine przerobiony
Sukcesy osiągnięte przez Phonak Racing Team na modelu BMC Team Machine SLT01 z 2001 r. zainspirowały inżynierów BMC do pracy nad udoskonaleniem tego roweru. Głównym celem było zwiększenie sztywności i zachowanie przy tym niskiej wagi. W 2004 r. zaprezentowano nową wersję Team Machine. Stosunek sztywności do wagi oraz precyzja sterowania wyznaczyły nowy poziom i podniosły poprzeczkę dla innych producentów rowerów.
Kluczowe technologie
Włókna węglowe nowej generacji
W konstrukcji wykorzystano włókna węglowe nowej generacji, wytworzone przez firmę Easton z wykorzystaniem technologii CNC. Rezultatem była większa sztywność spojeń. To pozwoliło projektantom na eksperymentowanie z długością rur oraz materiałami. Nowy Team Machine miał również karbonową górną i dolną rurę ramy. Zastąpiono nimi używane wcześniej elementy aluminiowe.
2006
Pro Machine SLC01 – pierwszy w pełni karbonowy rower wyścigowy BMC
Do 2005 r. skonstruowano w pełni karbonową ramę, a nowy BMC Pro Machine SLC01 zastąpił model BMC Team Machine SLT01 i stał się podstawowym rowerem wyścigowym kolarzy Phonak Cycling Team. To była również jedna z pierwszych tego rodzaju ram w profesjonalnym peletonie.
Pro Machine był także pierwszym na świecie rowerem z ramą wykonaną w całości z zastosowaniem nowatorskiej nanotechnologii CNT firmy Easton. To zaawansowany system łączenia żywicą karbonowych nanorurek CNT. Zaletą tego rozwiązania było to, że w efekcie poszczególne włókna były wystarczająco mocne, aby stworzyć z nich ramę w pełni karbonową. Z włókien węglowych wykonane były nie tylko tylne haki i zestawy gniazd łożyskowych, ale również wbudowany zacisk sztycy.
Unikalna kombinacja nowatorskich technologii, włókien węglowych oraz integrated Skeleton Concept (iSC) pozwoliła inżynierom BMC na zmniejszanie wagi także w następnych latach. Kiedy jadący na modelu Pro Machine Oskar Pereiro okazał się najlepszy na 16. etapie Tour de France w 2005 r., nikogo nie zdziwiło, że mówił o ważnej roli roweru.
Rozczarowanie drużynami
Kilka lat niefortunnych zdarzeń związanych ze sponsorowanymi przez BMC drużynami, czyli Phonak Cycling Team oraz ProTeam Astana, oraz dopingiem oznaczało, że wyniki osiągnięte na Pro Machine były w pewnym stopniu niemiarodajne. To doprowadziło do ostatecznego rozwiązania Phonak Racing Team. Pod koniec 2005 r. oko Andy’ego Rihsa przykuł jednak amerykański zespół narodowy U23. Rihs zdecydował, że BMC będzie sponsorować drużynę, która później przekształciła się w BMC Racing Team. W 2008 r. grupa uzyskała licencję UCI Pro Continental. Tak rozpoczęła się też nowa era wspierania przez markę BMC profesjonalnego kolarstwa.
2009
Teammachine odnowiony – perfekcyjna równowaga
Chociaż Team Machine został nieco w cieniu, gdy Pro Machine był używany w profesjonalnym peletonie między 2005 a 2009 r., projektanci BMC pracowali wtedy nad nową formułą dla uwielbianego Team Machine. Odnowiony BMC teammachine SLR01 został zaprezentowany podczas targów Eurobike w 2009 r. To pierwszy rower z generacji modeli z superlekkimi ramami, który wyróżniał się fenomenalnymi właściwościami jezdnymi. Pomimo lekkości oraz sztywności, sprzęt był też odpowiednio wygodny i wręcz perfekcyjnie zbalansowany, by móc sprawdzić się w trakcie najważniejszych wyścigów.
Nowy BMC teammachine SLR01 to również pierwszy model BMC powstały w oparciu o innowacyjną technologię Tuned Compliance Concept (TCC), zapewniającą od 2009 r. równowagę między sztywnością i pionowym ugięciem. Koncepcja ta sprowadza się do regulowanego tłumienia drgań i optymalizacji warstw zastosowanych materiałów.
Równie ekscytującą wiadomością, jak premiera nowego BMC teammachine SLR01, było ogłoszenie, że w 2010 r. do drużyny BMC Racing Team dołączą George Hincapie oraz Cadel Evans.
Kluczowe technologie
Odnowiony Crosslock
Geometria nowego BMC teammachine SLR01 była nadal zbliżona do swojego poprzednika, ale udoskonalona technologia Crosslock – wykorzystana w łączeniu górnej rury, rury podsiodłowej oraz górnych rur tylnego trójkąta – pozwoliła inżynierom na obniżenie górnych rur tylnego trójkąta i zwiększenie sztywności tylnego trójkąta i pionowego ugięcia. Górna rura została „podzielona” na dwie części, by zapewnić odpowiednią dynamikę i bardziej optymalny rozkład sił.
Zwycięskie rowery, zwycięscy kolarze
Lata po wprowadzeniu nowego BMC teammachine SLR01 w 2009 r. należały do najbardziej ekscytujących w historii tego roweru. Wygrywano na nim najtrudniejsze wyścigu cyklu UCI World Tour. Nie było już żadnych wątpliwości, że to sprzęt godny najsilniejszych i najbardziej utalentowanych kolarzy w historii tego sportu.
2010
Początek ery zwycięstw
Posiadający tytuł mistrza świata Cadel Evans zasilił szeregi BMC Racing Team. To dzięki niemu BMC teammachine SLR01 pojawił się w świetle reflektorów – na tym rowerze zawodnik wygrał wyścig jednodniowy La Flèche Wallonne i zaliczane do najtrudniejszych etapy Giro d’Italia. W tym samym roku wywalczył żółtą koszulkę lidera Tour de France, ale po dwóch dniach złamał łokieć, a dalsza walka o triumf stała się już właściwie niemożliwa. W klasyfikacji generalnej zajął ostatecznie 26. miejsce, a drużyna BMC Racing Team uzyskała licencję Pro Tour na sezon 2011.
2011
BMC Racing Team wygrywa Tour de France
Już w pierwszym sezonie na poziomie UCI World Tour zespół BMC Racing Team zapisał się w historii kolarstwa. Cadel Evans wygrał bowiem – jako pierwszy Australijczyk w dziejach – Tour de France. Przed przedostatnim etapem Evans zajmował 3. miejsce w „generalce”, tracąc 57 sekund do lidera. W spektakularny sposób, pełen siły i determinacji, pojechał jednak na BMC timemachine TM01 liczącą 42,5 km jazdę na czas. W efekcie kolarz objął prowadzenie w wyścigu i już go nie oddał. Marzenie Andy’ego Rihsa, który chciał zwycięstwa w Tour de France na rowerze BMC, stało się więc rzeczywistością.
2012
Gilbert z tytułem mistrza świata
Po zwycięstwie Cadela Evansa w Tour de France drużyna BMC Racing Team nabrała jeszcze większego rozpędu. Po wygraniu dwóch etapów podczas Vuelta a Espańa belgijski kolarz – Philippe Gilbert – przypieczętował swój pierwszy sezon w BMC zwycięstwem w mistrzostwach świata w kolarstwie szosowym. W Valkenburgu (Holandia) przypuścił niezapomniany atak na niesławny Cauberg. Odskoczył wtedy przeciwnikom na tyle, by móc samotnie przekroczyć na BMC teammachine SLR01 linię mety.
2013
34 000 prototypów w jeden rok – jeszcze lepszy BMC teammachine SLR01
Po wygranych w Tour de France, mistrzostwach świata oraz innych legendarnych wyścigach uczynienie z BMC teammachine SLR01 jeszcze lepszego roweru wydawało się bardzo trudne.
Rozwiązaniem okazała się technologia Accelerated Composites Evolution (ACE). Dzięki firmowemu oprogramowaniu komputerowemu powstało ponad 34 tys. prototypów nowego i superlekkiego BMC teammachine SLR01. Ważąca zaledwie 790 g rama stworzona została w oparciu o najlepszą relację sztywności do wagi. Chociaż to przyspieszenie było wartością nadrzędną dla nowego modelu, to szczególnie zaskakujące dla wszystkich były znakomite właściwości jezdne. Inżynierowie BMC z Grenchen udowodnili, że dla szybkości nie trzeba wcale poświęcać komfortu. W efekcie powstał sztywny, lekki rower wyścigowy z imponującymi parametrami pionowego ugięcia.
Kluczowe technologie
Technologia ACE
Odpowiednie oprogramowanie komputerowe pozwoliło na tworzenie cyfrowych prototypów i zdecydowanie ułatwiło stworzenie ramy o najbardziej optymalnych właściwościach.
2013
Zróżnicowanie i regularność
Do 2013 r. drużyna BMC Racing Team stała się zróżnicowanym, międzynarodowym zespołem z kolarzami z co najmniej 11 różnych krajów. Chociaż w tym roku nie osiągnięto wielkich sukcesów, regularność była kluczowa, a drużyna odniosła w sumie 30 zwycięstw, w tym wygrane etapowe w Vuelta a Espańa, USA Pro Challenge, Arctic Race of Norway oraz Amgen Tour of California.
2014
Pierwszy wygrany klasyk
Philippe Gilbert kolejny raz zapisał się w historii kolarstwa, wygrywając po pięknym, solowym ataku na wzgórze Cauberg wyścig jednodniowy Amstel Gold Race. To zwycięstwo było także pierwszym triumfem BMC Racing Team w wiosennych klasykach.
2015
Etapowe triumfy
W roku 2015 kolarze BMC Racing Team odnieśli etapowe zwycięstwa we wszystkich trzech najważniejszych wyścigach – po dwa etapy w Giro d’Italia i Vuelta a Espańa, a także trzy etapy w Tour de France (dwa z nich to triumfy w jeździe na czas). Na liście zwycięstw znalazła się także wygrana całego Tour Down Under.
2016
Greg Van Avermaet ze złotym medalem olimpijskim
Trzy dni w żółtej koszulce lidera Tour de France były znakomitą rozgrzewką dla 31-letniego kolarza z Belgii, który do swojej kolekcji dodał złoty medal olimpijski. Greg Van Avermaet wygrał w Rio de Janeiro wyścig ze startu wspólnego po spektakularnym finiszu sprinterskim.
BMC teammachine, czyli rodzina wojowników
BMC teammachine SLR01 był tak udanym rowerem, że na przestrzeni lat wprowadzono również rowery serii SLR02, SLR03, a także aluminiowe ALR01.
Wszystkie modele BMC teammachine bazują na oryginalnej geometrii i filozofii, dzięki którym rowery te oferują najlepszy balans pomiędzy sztywnością oraz wagą. Poszczególne modele stworzono głównie z myślą o jeździe wyczynowej oraz o amatorach lubiących sportowy styl jazdy.
Artykuł został opublikowany pierwotnie w premierowym numerze magazynu „Ride BMC in Poland”. Magazyn w wersji elektronicznej można pobrać bezpłatnie poniżej.