Proszę wybrać swój kraj oraz język

  • Międzynarodowe
    • Angielski
    • Niemiecki
    • Francuski
    • Włoski
    • Hiszpański
  • Szwajcaria
    • Niemiecki
    • Francuski
    • Włoski
  • Niemcy
    • Niemiecki
  • Austria
    • Niemiecki
  • Francja
    • Francuski
  • Włochy
    • Włoski
  • Hiszpania
    • Hiszpański
  • Benelux
    • Francuski
    • Angielski
  • USA/Canada
    • Angielski
    • Hiszpański
    • Francuski
  • Polska
    • Polski
Wróć do aktualności

Odrodzenie Absalona

18 maja 2017 - Drużyna MTB - Rowery

Nie trzeba go przedstawiać. Julien Absalon to człowiek, który czuje się znacznie swobodniej na rowerze niż w błysku fleszy. Jego wyniki mówią zresztą same za siebie. Bez wątpienia to również największy kolarz górski wszechczasów, nadal ścigający się z taką samą pasją i motywacją, jak robił to 20 lat temu, czyli na początku kariery. Ten cichy i łagodny kolarz już od ponad dekady znajduje się na sportowym szczycie, chociaż nie zawsze wszystko szło gładko. Jest znany ze swojej wielkiej dbałości względem ścigania oraz odpowiedniego sprzętu, ale niewielu wie, że takie podejście stanowiło dla niego jedną z większych przeszkód w drodze do sukcesu. Aby pozostać w ścisłej czołówce, musiał przejść wiele lekcji – podejmować ryzyko, próbować nowego wyposażenia, czasem tracić kontrolę i nawet przegrywać. To jednak także pozwoliło mu stać się najlepszym kolarzem.

Odrodzenie Absalona 01

Ewolucja sportu

Cross country, czyli wiodąca dyscyplina kolarstwa górskiego, zmieniała się w ciągu ostatnich dwudziestu lat w sposób diametralny. Każdy kolarz górski musiał w tym czasie stale dostosowywać się do wprowadzanych zmian – wyścigi stały się krótsze, trasy bardziej zwarte i techniczne, a nowością były też m.in. elementy wykreowane sztucznie. W efekcie zmianie musiała ulec również taktyka i treningi. Poważne modyfikacje dotyczyły także rowerowych technologii.

Julien Absalon zaczął startować w 1994 r. – na aluminiowym rowerze z twardym zawieszeniem (hardtail), kołami w rozmiarze 26 cali, hamulcami szczękowymi i krótką kierownicą (550 mm). Przez wiele lat bardzo istotna była dla niego waga roweru – walka o każdy gram była w pewnym sensie jego pasją. W pewnym momencie poszedł tak daleko, że zastępował drobne metalowe elementy częściami plastikowymi. „W przeszłości, jeśli chodziło o materiały, większość moich decyzji była powodowa chęcią posiadania jak najlżejszego roweru. Stosunek między masą i siłą była bardzo ważny. Trasy faworyzowały kolarzy dobrzy podjeżdżających, a ja chciałem, by wszystko było dopracowane tak, abym mógł być najszybszy” – wyjaśnia Absalon.

Z czasem technologia go wyprzedziła. Podczas igrzysk olimpijskich w Londynie, które odbyły się w 2012 r., jako jedyny kolarz z czołowej dwudziestki startował na rowerze z kołami 26’’. „Czułem się dobrze na takim rowerze, więc nie miałem potrzeby sięgania po większe koła” – wskazuje kolarz. Później stał się częścią BMC MTB Racing Team i walczy z innymi na karbonowym rowerze BMC fourstroke – modelu z pełnym zawieszeniem, kołami 29’’, hamulcami tarczowymi, napędem z jedną tarczą, elektronicznymi przerzutkami, amortyzacją z blokadą skoku oraz kierownicą o długości 700 mm. W sezonie 2016 postawił nawet na regulowaną sztycę ze skokiem 65 mm. „Cztery lata temu, kiedy Julien dołączył do zespołu, takie rzeczy byłyby w ogóle nie do pomyślenia” – potwierdza manager BMC MTB Racing Team, Alex Moos. Jak zatem Francuz przełamał strach przed zmianami?

Odrodzenie Absalona 02

Wszystko o rowerze

Na początku kolarstwa górskiego rowery i komponenty nie były specjalnie skomplikowane. W zawodach typu cross country i downhill zawodnicy startowali właściwie na takich samych rowerach. Od tego czasu zaszły jednak bardzo poważne zmiany. Teraz pytań dotyczących sprzętu jest przed startem wiele. Hardtail czy full suspension? Jaki typ opony i ciśnienie? Ustawienia widelca i amortyzacji? Żeby dany zawodnik miał szanse na sukces sportowy, wspierać musi go zespół mechaników na bardzo wysokim poziomie. „Julien przykłada wielką wagę do spraw technicznych. Jest bardzo drobiazgowy i pedantyczny i podchodzi do tego z dużym uczuciem. Zmienisz coś bez zapowiedzi w jego rowerze i on zauważy to już po kilku metrach” – mówi Moos. Taka wrażliwość na modyfikacje dobrze współgra z rozwojem działu technologicznego BMC Switzerland oraz partnerów zespołu, w tym Shimano. „Jest świetny w przekazywaniu precyzyjnej informacji zwrotnej, a to coś, co inżynierowie BMC i partnerów doceniają. To pomaga nam w dalszej pracy” – dodaje szef ds. produktów w BMC Switzerland, Stefan Christ.

Julien Absalon ściśle współpracował z Shimano w opracowywaniu grupy osprzętu XTR Di2, która miała swoją premierę wiosną 2015 r. „Pomógł nam bardzo w przygotowaniach tego produktu. Był pierwszym kolarzem, który testował XTR Di2 – to było już na początku 2013 r.” – wyjaśnia Cor Van Leeuwen z Shimano. Kiedy jest już pewny, że nowa technologia może być przydatna, zachowuje się niczym dziecko z nową zabawką. Wtedy pięciokrotny mistrz świata chce jak najszybciej startować z nowym elementem. „Chciał startować z tym osprzętem od razu, podczas gdy to był wciąż jeszcze dopiero prototyp. Julien jest najbardziej profesjonalnym kolarzem MTB, więc jest też idealną osobą do testowania naszych produktów. Jeśli on czuje, że coś jest dobre, to wszyscy uznają to za perfekcyjne. Bardzo pomógł nam w pracach nad osprzętem XTR Di2” – wskazuje przedstawiciel Shimano.

Co wydarzyło się w Hafjell?

Absalon dołączył do BMC MTB Racing Team w 2013 r. i miał wtedy za sobą sezon pełen rozczarowań. Wchodząc do nowego zespołu, miał też kilka starych nawyków. Większość z nich była akceptowalna, ale zarządzający drużyną nałożyli też własne warunki „Miał problemy z przejściem na nowy sprzęt. Kiedy coś polubił, to wtedy było już naprawdę ciężko przekonać go do spróbowania czegoś nowego. Łatwo się przywiązywał do pewnych rozwiązań. Musieliśmy zatem go przekonywać, zobowiązywać, a czasem nawet przymuszać. Z pewnością tak właśnie było z jego kołami 26’’, na których chciał startować również w 2013 r. Dołączając jednak do BMC MTB Racing Team, nie miał w sumie wyboru i musiał przejść na koła 29’’ i zacząć na nich startować” – wspomina Moos.

Odrodzenie Absalona 03

Pomimo początkowych problemów związanych z transferem do nowej drużyny, kolarz, Moss oraz mechanicy szybko nawiązali pełne zaufania relacje. „Zespół mechaników był bardzo reaktywny, miał naprawdę dobre rady i szybko uświadomiłem sobie, że staję się lepszy” – wskazuje Absalon. Waga nadal pozostawała istotną sprawą dla francuskiego mistrza. „Zawsze odmawiał jazdy na naszym BMC fourstroke, rowerze górskim z pełnym zawieszeniem. Ponieważ był cięższy niż jego hardtail – BMC teamelite. Kilka wyścigów przegrał dlatego, że jego konkurenci, którzy startowali na rowerach typu full suspension, zyskiwali przewagę na zjazdach i technicznych fragmentach. Nie było mnie wtedy z drużyną podczas startów w Mont-Sainte-Anne oraz w Pucharze Świata w Windham, ale oglądałem te wyścigi w telewizji. Było oczywiste, że rower z pełnym zawieszeniem pomógłby mu na tych trasach. W efekcie, bez informowania go, postanowiłem, że przygotujemy dla niego taki rower. Kilka tygodni później przedstawiłem mu sprzęt podczas Pucharu Świata w Méribel. Początkowo nie chciał spróbować, ale postawiłem się i zmusiłem go, żeby zrobił jedno okrążenie na tej trasie. Skończył i powiedział, że nie było tak źle i że może użyć roweru w Roc d’Azur” – wspomina Moos. Manager zastosował jednak przy tym pewien sprytny wybieg. Po starcie w Méribel, gdzie Absalon zajął 2. miejsce za Nino Schurterem, czyli swoim głównym rywalem, nakazał przetransportować startowe i treningowe modele BMC teamelite kolarza już do Norwegii. Tam miały odbyć się mistrzostwa świata w cross country, ale zwycięzca Pucharu Świata w roku 2014 miał do tego czasu do swojej dyspozycji tylko model z pełnym zawieszeniem. „To był jedyny rower, na którym jeździł przez dwa tygodnie przed mistrzostwami. Wymyśliłem jakąś wymówkę, więc wziął do Norwegii także ten rower, a użycie modeli full suspension miało tam naprawdę sens. Chociaż był wciąż przywiązany do BMC teamelite, nakłoniłem go do przejechania kilku okrążeń trasy na BMC fourstroke. Potem nie chciał wrócić do naszego rowerowego padoku. Musieliśmy go powstrzymywać od dalszego treningu!” – relacjonuje Moss.

Absalon odkrył nową zabawkę i miał z nią tyle zabawy, że zostawił za sobą całą presję związaną z mistrzostwami. Wszyscy wiemy, jak skończył się ten wyścig. Absalon po siedmioletniej przerwie zdobył piąty w karierze tytuł mistrza świata. „To było niesamowite. Naprawdę wierzę, że to zmiana sprzętu dała mi tą potrzebną przewagę. Chociaż tak duża zmiana była na tamtym etapie poważnym ryzykiem, to było właśnie to, czego potrzebowałem” – ocenia mistrz.

Mistrzostwa świata z 2014 r. były punktem zwrotnym w karierze Absalona. Zdał sobie wtedy sprawę, że nie wszystko zależy od wagi, a niewielki wzrost wagi sprzętu może być usprawiedliwiony korzyściami z zastosowania nowych technologii. W trakcie kolejnej wiosny przystosował się do odświeżonego BMC teamelite, wyposażonego w system Micro Travel Technology (MTT) i wygrał po raz trzydziesty w karierze zawody Pucharu Świata.

Odrodzenie Absalona 04

Absalon niczym dobre francuskie wino

W roku 2016 Absalon – poszukujący optymalnych rozwiązań – zrobił kolejny krok naprzód i wpadł na pomysł, aby w ściganiu spróbować regulowanej sztycy. Ten komponent pozwala na regulację wysokości wspornika siodła i jest właściwie niezbędny dla kolarzy enduro, ponieważ daje więcej swobody i wolności na bardziej stromych odcinkach. „Regulowana sztyca zmienia mój styl jazdy – mogę oszczędzać energię przy ostrych przeszkodach i szybciej pokonywać zjazdy” – wskazuje Francuz. Takie rozwiązanie równa się jednak zwiększeniu wagi roweru o ok. 400 g. „Zdecydowanie nie jest to nieznaczące obciążenie, ale daje wiele korzyści. Ostatecznie tym, co przechyliło szalę na rzecz tego mechanizmu, jest frajda, jaką daje mi podczas jazdy” – zaznacza Absalon. Po kilku sesjach treningowych zdecydował się użyć takiej sztycy w zawodach. Stał się w efekcie jednym z pierwszych kolarzy z czołówki Pucharu Świata XCO, którzy zaczęli ją stosować. Jest też przekonany, że w przyszłości z regulowanej sztycy korzystać będzie coraz więcej kolarzy cross country.

W pewnym sensie Absalon stał się trendsetterem. Kto mógłby uwierzyć w to jeszcze pięć lat temu? „Na pewno nie ja!” – mówi kolarz, uśmiechając się przy tym znacząco.

Artykuł został opublikowany pierwotnie w premierowym numerze magazynu „Ride BMC in Poland”. Magazyn w wersji elektronicznej można pobrać bezpłatnie poniżej.

RideBMCinPoland

Pobierz PDF (3,9 MB)

×
Ustawienia zaawansowane
Instalowanie plików cookies itp. na Twoich urządzeniach i dostęp do tych plików.

Pliki ciasteczka (ang. Cookies) są plikami, zapisywanymi i przechowywanymi na Twoim komputerze jako naszego Usługobiorcy-Klienta, tablecie lub smartfonie, lub innym urządzeniu służącym do korzystania z Internetu podczas odwiedzania serwisu internetowego bmc-switzerland.pl. Informacje dotyczące cookies mają zastosowanie również do innych podobnych technologii stosowanych w ramach serwisów internetowych.

Podmiotem zamieszczającym na Twoim urządzeniu, jako Usługobiorcy-Klienta serwisu pliki cookies oraz mającym dostęp do nich jest Administrator, Marek Senczek prowadzący działalność gospodarczą pod nazwą ZAKŁAD PRODUKCYJNO-HANDLOWY "TAURUS" MAREK SENCZEK, pod marką TAURUS, NIP 6350006294, Regon 003555879 z siedzibą przy ul. Józefa Wieczorka 11, 43-190 Mikołów adres poczty elektronicznej ochronadanych@taurus.info.pl.

Pliki cookies wykorzystywane są przez nas w celu dostosowania zawartości stron serwisów internetowych do Twoich upodobań, jako Usługobiorcy-Klienta, oraz jak najlepszego sposobu korzystania przez Ciebie ze stron internetowych naszych serwisów. Cookies pozwalają rozpoznać Twoje urządzenie, jako Usługobiorcy-Klienta naszych serwisów internetowych i wyświetlić Ci strony internetowe, dostosowane do Twoich indywidualnych potrzeb. Jako administrator możemy również na ich podstawie tworzyć statystyki, które pomagają nam zrozumieć, w jaki sposób Usługobiorcy-Klienci serwisu korzystają ze stron internetowych tych serwisów. Pozwala to nam na ulepszanie ich struktury i zawartości. Pliki te pozwalają również na dostarczanie naszym Usługobiorcom-Klientom treści reklamowych bardziej dostosowanych do ich zainteresowań.

Administrator wykorzystuje poprzez serwis internetowy następujące pliki cookies:

a) sesyjne – są danymi niezbędnymi do utrzymania sesji w ramach bieżących działań Usługobiorcy-Klienta serwisu. Informacje te przechowywane są wyłącznie w pamięci operacyjnej urządzenia końcowego Usługobiorcy-Klienta i pozostają w niej do momentu zakończenia sesji – zamknięcia strony internetowej lub wyłączenia przeglądarki internetowej.
b) stałe - są informacjami, które przechowywane są pomiędzy poszczególnymi odwiedzinami danego serwisu internetowego przez Usługobiorcę-Klienta. Pliki te mogą zostać gromadzone w celu poznania sposobu korzystania z serwisu przez Usługobiorcę, typach jego preferencji, liczbie odwiedzin i czasie wizyty. Informacje te nie rejestrują konkretnych danych osobowych Usługobiorcy-Klienta, lecz służą do analizy statystyk korzystania z serwisu.

Administrator korzysta w szczególności z następujących plików cookies:

Ze szczegółami polityki prywatności można zapoznać się na stronie Facebook https://www.facebook.com/privacy/explanation.

Jako Usługobiorca-Klient naszych serwisów możesz dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących plików cookies. Ustawienia te mogą zostać zmienione w szczególności w taki sposób, aby blokować automatyczną obsługę plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej (np. Safari, Firefox, Internet Explorer, Chrome, Opera), bądź informować o ich każdorazowym zamieszczeniu na Twoim urządzeniu Usługobiorcy-Klienta serwisu internetowego. Szczegółowe informacje o możliwości i sposobach obsługi plików cookies dostępne są w ustawieniach oprogramowania (przeglądarki internetowej).

Niedokonanie zmiany ustawień w zakresie cookies oznacza, że będą one zamieszczone w Twoim urządzeniu końcowym jako Usługobiorcy-Kliencie, a tym samym my, jako Administrator przechowywać będziemy informacje w Twoim urządzeniu końcowym i uzyskiwać dostęp do tych informacji.

Wyłączenie stosowania cookies może spowodować utrudnienia w korzystaniu z niektórych usług w ramach naszych serwisów internetowych, jako Administratora, w szczególności wymagających np. logowania. Wyłączenie opcji przyjmowania cookies nie powoduje natomiast braku możliwości czytania lub oglądania treści zamieszczanych w naszym serwisie internetowym poza tymi, co do których byłby wymagany dostęp logowania.

Dane osobowe zbierane przez nas, jako Administratora za pomocą serwisu bmc-switzerland.pl podlegają ochronie za pomocą procedur bezpieczeństwa, a także narzędzi i środków technicznych oraz organizacyjnych.

 

KLAUZULA ZGODY NA PRZETWARZANIE DANYCH OSOBOWYCH ZBIERANYCH W SPOSÓB ZAUTOAMTYZOWANY W ZAKRESIE ICH PROFILOWANIA
Wyłączone
Wyrażam dobrowolną zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych obejmujących zautomatyzowaną analizę mojej aktywności na serwisie internetowym bmc-switzerland.pl, w celu ustalenia moich potencjalnych zainteresowań dla dostosowania wg. moich preferencji reklam i ofert handlowych przez Marka Senczka prowadzącego działalność gospodarczą pod nazwą ZAKŁAD PRODUKCYJNO-HANDLOWY "TAURUS" MAREK SENCZEK, pod marką TAURUS, NIP 6350006294, Regon 003555879 z siedzibą przy ul. Józefa Wieczorka 11, w Mikołowie 43-190 w tym za pośrednictwem serwisu internetowego www.bmc-switzerland.pl, zgodnie z art. 6 ust 1 pkt a w związku z art. 22 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) (Dz.U. UE, L z 2016, nr 119, poz. 1) oraz ustawą z dnia 18 lipca 2002 r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną (Dz.U. 2002 nr 144 poz. 1204z zm.) a także ustawy z dnia 10 maja 2018 r. o ochronie danych osobowych (Dz.U. z 2018, poz. 1000). Zostałem poinformowany/poinformowana, że w każdej chwili mogę zwrócić się: o uzyskanie wglądu do moich danych osobowych, o ich poprawienie, uaktualnienie, sprostowanie, ograniczenia przetwarzania, czasowego lub stałego wstrzymania ich przetwarzania lub ich usunięcia, przeniesienia, czyli wskazania podmiotu, któremu chcę przesłać moje dane osobowe. Zostałem/zostałam poinformowana, o moim prawie do nieodpłatnego wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania moich danych osobowych. Mogę to uczynić na adres poczty elektronicznej: ochronadanych@taurus.info.pl. Organem nadzorującym w Polsce jest Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych zgodnie z ustawą z dnia 10 maja 2018 r. o ochronie danych osobowych (Dz.U. 2018, poz. 1000). Pragniemy Cię w szczególny sposób chronić, więc zadbajmy wspólnie o Twoje bezpieczeństwo w sieci wraz z Twoimi Rodzicami i Opiekunami prawnymi. Oświadczam, iż ukończyłem / ukończyłam w chwili wyrażenia niniejszej zgody 16 lat. Pamiętaj ! Jeżeli nie ukończyłeś / nie ukończyłaś 16 lat nie możemy przetwarzać Twoich danych osobowych zgodnie z prawem (art. 8 rozporządzenia RODO) w celach marketingowych – np. w celu otrzymywania od nas na Twoją pocztę e-mail informacji o naszych konkursach, akcjach promocyjnych, jeżeli wcześniej nie wyrazi nam na to zgody lub nie potwierdzi Twojej zgody osoba sprawująca nad Tobą władzę rodzicielską, czyli Twoja Mama lub Tato, albo Twój opiekun prawny, np. Babcia, Wychowawca. Jeżeli Twoi Rodzice lub opiekunowie prawni nie potwierdzą nam na nasz adres e-mail: ochronadanych@taurus.info.pl, że wyrażają taką zgodę, niestety nie będziemy mogli przesyłać Ci naszych informacji, do czasu pozyskania stosownych zgód.
Szanowna Użytkowniczko, Szanowny Użytkowniku Wykorzystujemy pliki cookie do poprawnego świadczenia usług oraz gromadzenia anonimowych statystyk, profilowania.
Przekazujemy te dane do naszych partnerów biznesowych. Przechodząc do serwisu zgadzasz się na ich zapisanie w przeglądarce.
Jeśli nie chcesz, aby ciasteczka były zapisywane na twoim urządzeniu przejdź do ustawień zaawansowanych i ustaw swoje preferencje.
Ustawienia zaawansowane Przejdź do serwisu