DBAJ O SIEBIE ORAZ INNYCH - ZAWSZE WYBIERAJ BEZPIECZEŃSTWO! - BMC Switzerland Polska - Rowery Wyczynowe

DBAJ O SIEBIE ORAZ INNYCH – ZAWSZE WYBIERAJ BEZPIECZEŃSTWO!

Bezpieczeństwo to dzisiaj jedno z najważniejszych słów.

Warto zadbać o bezpieczeństwo własne oraz innych. Rozsądek i wiedza to podstawa do szanowania siebie oraz pozostałych osób, które są uczestnikami ruchu.

Stworzyliśmy dla Was Ogólne Zasady Bezpieczeństwa dla rowerzystów oraz podstawowe Wyposażenie Rowerzysty, które mogą okazać się pomocne w codziennym poruszaniu się rowerem.

Zadbajcie o swoje bezpieczeństwo!

Poniżej przedstawiamy kilka ważnych elementów bezpieczeństwa na drodze podczas korzystania z roweru:

Ruch prawostronny

W naszym kraju obowiązuje ruch prawostronny. Oznacza to, że jadąc po drodze dla rowerów poruszamy się prawą stroną, czyli możliwie blisko jej krawędzi. „Możliwie blisko”, czyli w pewnej odległości – takiej, która pozwoli nam bezpiecznie ominąć dziury, wystające studzienki czy pozostałe przeszkody na drodze.

Czerwone – STOP!

Czerwone światło na skrzyżowaniu oznacza, że musimy się zatrzymać! Nie możemy przejeżdżać przez skrzyżowania na czerwonym świetle!

Drogi dla rowerów

Korzystaj ze ścieżek i ulic. Unikaj chodnika. Nie przejeżdżaj przez przejścia dla pieszych.
To nie tylko kwestia przepisów drogowych, które dość precyzyjnie określają sposób poruszania się, ale także unikania zagrożeń, niepotrzebnych sytuacji konfliktowych i wzajemnej niechęci, a czasem nawet agresji między uczestnikami ruchu drogowego.

Przepisy mówią, że z potocznie nazywanej „ścieżki rowerowej” drogi dla rowerów, czyli DDR lub CPR (ciągu pieszo-rowerowego) jesteśmy zobowiązani korzystać, gdy są one wyznaczone dla kierunku, w którym się poruszamy lub w który zamierzamy skręcić. Warto zwrócić uwagę na to, że powstaje coraz więcej jednokierunkowych kontrapasów! W takim przypadku słowo „kierunek” jest bardzo istotne: nie jedziemy pod prąd, lecz jezdnią, w odpowiednim kierunku.

Zasada jest taka: chodnik jest dla pieszych. Jazda na rowerze po chodniku jest dopuszczalna zaledwie w kilku wyjątkowych przypadkach:

  • opiekujemy się jadącym na rowerze dzieckiem, które ma mniej niż 10 lat
  • podczas złej pogody (ulewa, śnieg, bardzo silny wiatr czy też mgła)
  • są spełnione jednocześnie takie trzy warunki: chodnik ma co najmniej 2 m szerokości, na jezdni dozwolony jest ruch szybszy niż 50 km/h oraz nie ma drogi dla rowerów
  • przed chodnikiem ustawiono kombinację znaku C16 (droga dla pieszych) uzupełnionego o tabliczkę T22 (nie dotyczy rowerów)

Sygnalizacja, czyli rowerowy kierunkowskaz

Daj znać innym, co zamierzasz zrobić. Chcesz zmienić pas lub skręcić, zasygnalizuj to: wystaw rękę, wskazując kierunek. To bardzo ważne, również, gdy jedziesz drogą dla rowerów! Pamiętaj, aby zrobić to odpowiednio wcześniej, daj czas na reakcję innym uczestnikom ruchu.

Nie baw się telefonem!

W ten sposób stwarzasz zagrożenie nie tylko dla siebie, lecz także innych. Stara zasada mówi: że jedziesz tam, gdzie patrzysz!

Patrz, gdzie jedziesz

Skoncentruj się na jeździe. Jazda na rowerze ze słuchawkami w uszach? Jazda z muzyką jest na pewno bardzo przyjemna, ale z wielu względów może być bardzo niebezpieczna. Nie jest to zabronione, ale dość istotnie wpływa na nasze bezpieczeństwo. Dobrze jest słyszeć, co dzieje się wokół nas.

Bądź widoczny – Zadbaj o swoje bezpieczeństwo

Załóż kask, po zmroku kamizelkę lub pas z odblaskami. Zadbaj o skuteczne oświetlenie i sprawne hamulce, zostaw z prawej strony miejsce na wszelki wypadek, nie wstydź się dzwonka.
Nawiąż kontakt wzrokowy z kierowcami, innymi rowerzystami, a nawet pieszymi. Choćby po to, żebyście mieli świadomość twojej obecności.

Bądź świadomy

Znaj przepisy. Bądź świadomy. Wiedza na temat przepisów to nie tylko argument w dyskusji z kierowcą, pieszym czy policjantem. To przede wszystkim świadomość zagadnień związanych z jazdą na rowerze.
Dojeżdżamy rowerem do pracy, szkoły, jeździmy na wycieczki do parków oraz poza miasto, trenujemy do zawodów rowerowych czy triatlonowych. Rowery są wszędzie, zarówno w mieście, jak i poza nim. Jako rowerzyści i kolarze zróbmy wszystko, by zmienić ten stan rzeczy, aby czuć się bezpiecznie.

Wyposażenie roweru podczas jazdy:

  • Kask
  • Oświetlenie:
    – co najmniej jedno tylne światło ciągłe lub migające, czerwone
    – co najmniej jedno tylne światło czerwone odblaskowe
    – co najmniej jedno przednie światło ciągłe lub migające, białe
  • Co najmniej jeden sprawny hamulec rowerowy
  • Dzwonek rowerowy lub inne źródło dźwięku o nieprzeraźliwym odgłosie
  • Odblaski na stroju kolarskim
  • Bidon z wodą
  • Przekąska na dłuższy wypad rowerowy
  • Telefon w razie sytuacji awaryjnej
  • Dodatkowo rower może (ale nie musi) mieć:
    – żółte światła odblaskowe na pedałach
    – białe światło odblaskowe z przodu roweru
    – żółte odblaski na kołach


Dołącz do społeczności BMC

Proszę czekać

Dziękujemy za zapisanie się do newslettera!

Zapisując się na newsletter, wyrażasz zgodę na jego otrzymywanie Więcej »

Obowiązek informacyjny

Administratorem Twoich danych osobowych jest Taurus Active sp. z o.o, pod marką TAURUS, NIP 6351864367, Regon 524105331 z siedzibą przy ul. Józefa Wieczorka 11, w Mikołowie 43-190, zwanym dalej „Administratorem” . Więcej »

BMC LABS

BMC LABS

Program rekomendacji BMC LABS łączy rowery marki BMC z najlepszymi specjalistami bikefittingu. Celem jest ułatwienie znalezienia doradcy dysponującego ekspercką wiedzą oraz doświadczeniem w wyborze i dopasowaniu roweru.

Znajdź punkt BMC LABS w Twojej okolicy:

BMC LAB Kielce

ul. Warszawska 192
25-414 Kielce

BMC LAB Szczecin

ul. Europejska 35
71-069 Szczecin

BMC LAB Mikołów

ul. Wieczorka 11
43-190 Mikołów

BMC LAB Toruń

Szosa Chełmińska 137
87-100 Toruń

BMC LAB Wrocław

aleja Karkonoska 36
53-015 Wrocław

BMC LAB Gdańsk

ul. Nowy Świat 4
80-299 Gdańsk

BMC LAB Lódź

ul. Wspólna 1
91-464 Łódź

BMC LAB Warszawa

ul. Błękitna 72
04-663 Warszawa

BMC LAB Kraków

ul. Jana Dekerta 44
30-703 Kraków

BMC LAB Poznań

ul. Romana Maya 1
61-371 Poznań

x
BMC Switzerland Polska - Rowery Wyczynowe
Logo